Wednesday, March 08, 2006

Tips voor snowboarden of skiën in Spanje

Naast Spaans leren in Granada, beleef ik nog veel meer in het zonnige zuiden van Spanje. Wie in de winter gaat, hoeft niet alleen maar aan het strand te liggen. Waarom zou je bijvoorbeeld niet eens gaan wintersporten? Twee weken geleden leerde ik snowboarden in de Sierra Nevada. Wintersporten in Spanje is gaaf, maar waar moet je nu op letten als dit wilt doen?

De Sierra Nevada telt mee in de wintersportwereld sinds 1996. Toen vonden hier de wereldkampioenschappen skiën plaats. En tegenwoordig is dit zuidelijkste berggebied van Europa populair bij zowel de Spanjaarden als toeristen, aangezien dit de enige Europese vakantiebestemming is waar je een wintersport- met een strandvakantie kunt combineren.
Je snowboard- en skispullen huur je gemakkelijk en goedkoop in een houten blokhut op het busstation van Granada. Voor mijn board en schoenen betaalde ik €12 en voor mijn flitsende jaren ’80 outfit (jack en broek) evenveel. Wil je snowboard- of skilessen? Ook hiervoor kun je in dit winkeltje terecht. Spreek met zoveel mogelijk mensen af, want met hoe meer mensen je komt, hoe hoger de korting is. Ga wel een avond van te voren, want alles gaat hier op een Spaans en dus rustig tempo.

De busreis van Granada naar het bergdorp Pradollano duurt ongeveer een uur en kostte mij €8,40 (retour). In dit Spaanse skigebied vind je ruim 60 kilometer piste, 19 liften, een funpark voor snowboarders en alle nodige faciliteiten. Natuurlijk kun je na je dagje wintersporten terecht voor je après-ski. En wie dat in stijl wil doen, bestelt naast een cerveza geen apfelstrudel maar een tafel vol tapas. De slimste tijd om te gaan is doordeweeks en buiten de Spaanse vakanties om. Dan is het rustiger op de piste en verspeel je minder tijd in rijen voor de skiliften. Voor een skipas op een doordeweekse dag betaalde ik €37,- euro, maar kreeg bij inlevering €3,- terug. In het weekend betaal je iets meer. In de Sierra Nevada loopt het skiseizoen van eind november tot eind april.

Wil je meer informatie over Spaans leren in Spanje? Klik hier.

foto's van de Spaanse sneeuw: Robert Wiersema

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?