Tuesday, February 21, 2006

Stappen in Granada:
Zomers vakantiegevoel in februari

Het was me het weekendje wel. Mocht ik nog twijfels hebben of Granada voor studenten een ideale feeststad is, dan zijn die na een afscheidsfeest op studentenavond, een vrijdagmiddagtapasttour en een knalfeest in Granada’s grootste discotheek, compleet verdwenen. Naast Spaans leren in Granada, kun je hier zeker weten prima feesten.

Stappen in Granada kan elke dag. Maar dé avond voor studenten om te gaan stappen is natuurlijk donderdagavond. En dat geldt ook in studentenstad Granada met haar meer dan 60.000 studenten. Het was de laatste avond in Granada van de Zweedse Don Quijote-studente Johanna. Tijd voor een afscheidsfeest. Als lucky bastard belandde ik samen met Nederlandse medestudent Robert na een Spaans restaurant, een Ierse pub in een discotheek in de buurt van mijn residencia: vergezeld door Zweedse, Italiaanse en Oostenrijkse dames.

Vrijdagavond direct na mijn Spaanse les dook ik met twee medestudenten diverse tapasbars in. Een soort Spaanse vrijdagmiddagborrel dus. Helaas hadden we wat pech bij de keuze van onze bars. De wijk die we bezochten, kenden we nog niet en de bars alhier lijken mucho te bezuinigen. Niet echt wat ik gewend ben in deze stad. Enkele cañas (biertjes) en heel weinig tapas resulteerde in gezellige avond met een hoop gelach, maar dit alles had wel tot gevolg dat ik rond één uur al in m’n mandje lag. Gisteren in de les hoorde ik gelukkig dat ik niet de enige was die de biertjes even zat was.

Zaterdagavond is normaliter al een drukke avond. Maar zeker als de Granadese studenten juist dit weekend feestvieren, omdat hun examens erop zitten. Na de les van de dag ervoor bereidde en genoot ik van een stevige maaltijd. Daarna keek ik, zoals het hoort in Spanje, eerst voetbal in de kroeg. Samen met Robert, zijn huisbaas en voetbalfanaat Justo, Erasmustudente Janou en Don Quijote student Simon, zagen we Barca winnen en vetrokken we na afloop naar onze volgende stop: La Chupeteria.

La Chupeteria is een kleine gezellige tent waar zowel veel Spanjaarden als internationale studenten, voor het echte stappen begint, hun chupito komen halen. Dit is een kleine gemixte alcoholische versnapering. Aangezien je hier slechts € 1,30 voor je mixjes betaalt, was het al vrij vroeg gezellig druk. Toen ook nog de twee Italiaanse medestudentes Daniela en Anne Maria aansloten, was onze groep compleet. Tijd voor het echte discowerk.

Was het dit weekend al drukker op straat, voor Mae West, de grootste discotheek van Granada stond een enorme rij. Van anderhalf uur maar liefst! Natuurlijk mocht dit de pret niet drukken. Eenmaal binnen kwam het Spaanse vakantiegevoel me tegemoet. Als iemand me vertelde dat het juni was en ik in een discotheek in Lloret of Mallorca stond, had ik het direct geloofd. De ene zomerhit na de ander kwam voorbij.

Hoewel 95 procent van de bezoekers Spaans was, draaide de lokale dj ook nog wat Nederlands materiaal. En wat voor muziek van eigen bodem: 2Unlimted’s ‘Get ready for this’ en ‘schudden’ van de inmiddels failliete Def Rhymz’. Dat zullen Ray, Anita en Def leuk vinden. Toen de Nederlandse delegatie zak, zak zak zongen, keken de overige aanwezigen ons toch wat vreemd aan. De Italiaanse dames die met ons mee waren, dansten vrolijk mee, nadat we ze uitlegden wat er werd gezongen. Er werd ook nog voldoende hippere muziek gedraaid, maar wat bovenal opviel was de sfeer. Die was super. Hier kom ik zeker nog een keer terug. ¡Viva Granada!

Wil je meer informatie over Spaans leren in Spanje? Klik hier.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?