Thursday, January 12, 2006

Ren je rot in Retiro, een korte terugblik op Madrid

Tijdens mijn vier weken Spaans leren in Madrid stonden mijn zondagen in het teken van de letter ‘r’. Zondag, een rustdag waarop ik even lekker kon relaxen in stadspark El Retiro; met andere woorden het Central Park van metropool Madrid. Daar kon ik een beetje bijkomen van al dat stappen en Spaans studeren in Spanje.

El Retiro: een plek waar iedereen in Madrid zich thuis lijkt te voelen. Een plek waar van alles is te doen, zoals: romantisch rondwandelen met je geliefde, de laatste dvd’s en cd’s kopen voor een prikkie (zo illegaal als het maar zijn kan, Stichting Brein kennen ze hier niet) of genieten van talentvolle of juist aandoenlijke straatmuzikanten – van een succesvolle saxofonist tot een ondergewaardeerde imitator van Michael Jackson, die zelfs de fameuze moonwalk beheerst.

Maar Jeronimo ging in Retiro op de sportieve tour. Dat mag ook best als je in Holanda normaliter drie keer in de week de fitness bezoekt en je in Spanje het caña (bier) hijsen een bijna dagelijkse oefening hebt verheven. Het park is zo gigantisch groot, dat je nooit hetzelfde rondje hoeft te lopen. Sportief, relaxed en nooit saai. Al gauw vond ik mijn favoriete route. Het park trekt grote groepen lopers en skaters aan die zich meestal aan de rand van het park sporten, dichtbij alle uitlaatgassen. Je bent tenslotte in een van ‘s werelds drukste wereldsteden. Nee, mijn favoriete route bevindt zich midden in het park, waar je ver weg van alle smerige lucht en herrie die bij een grote stad hoort, op redelijk rustige bospaden kan lopen.

Dus mocht je ooit naar Madrid gaan, sla Retiro niet over. En als je even niet in een sportieve bui bent, dan plof je gewoon neer op een van de vele terrassen. Ga eens caña hijsen!


Wil je meer informatie over Spaans leren in Spanje? Klik hier of vraag een brochure aan.


Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?