Wednesday, January 25, 2006

Bekervoetbal kijken bij Real Betis Sevilla

En dat is drie. Sorry dames, wederom een verhaal over voetbal. Na de Champions League en Primera Division beleefde ik vorige week mijn eerste wedstrijd uit de Copa del Rey, oftewel de Spaanse beker. Alsof ze me achtervolgen zag ik alweer een voetbalwedstrijd van Real Madrid. Deze keer niet in Bernabeu, maar in Andalusië. Afgelopen woensdag speelden de Madrilenen tegen één van de Sevilliaanse voetbalclubs: Real Betis Sevilla. Dat kwam goed uit, want zo kon ik hier in mijn laatste week Spaans leren in Sevilla snel nog even naartoe.

Voetbal leeft ook in Zuid-Spanje. Zeker als het grote Real Madrid op bezoek komt. Toen eenmaal bekend was dat zij de tegenstander zouden zijn, stonden er dagenlang langgerekte rijen voor de kassa’s bij het stadion. En de regionale tv-zender kon bijna over niets anders praten dan dé wedstrijd.
Eenmaal met een internationaal gezelschap van mijn talenschool – bestaande uit ‘soccer’ spelende Amerikaanse dames, een fanatieke Engelsman en voetballiefhebbende Nederlanders - aangekomen bij het stadion ‘Estadio Benito Villamarin’. Niet zo mooi en verwarmd zoals in het Bernabeu, maar duidelijk wel een stadion met sfeer. En heel belangrijk: rijkelijk gevuld met gepassioneerde Sevilliaanse sportfanaten; de enige voetbalfans ter wereld die op de maat kunnen klappen en schreeuwen tegelijk. Sevilla is tenslotte dé stad van de flamenco.

Okee, over de kwaliteit van de wedstrijd hoefden we geen van allen niet naar huis te schrijven. Real Madrid speelde ook nu weer koninklijk onwaardig, zelfs met inmiddels een nieuwe trainer aan het roer. Wel was het bijzonder om de nieuwe aankoop Cassano in actie te zien. Wellicht dat hij een wat gevaarlijker Real Madrid kan creëren.

Ook Betis, de bekerwinnaars van afgelopen jaar, speelden deze avond niet hun beste wedstrijd. Ze verloren dan ook met 1-0. Maar ook in Sevilla geldt: ‘ieder nadeel heb z’n voordeel’. Bij elke mislukte actie van een speler of verkeerde beslissing van de bij vlagen teveelfluitende scheidsrechter, klonk het ‘hijo de puta!’ Yep, die term kennen we ook op de Nederlandse velden. De altijd beschaafde Dikke van Dale omschrijft het als ‘ellendeling’. Dus…
Maar tijdens deze bekerwedstrijd is me duidelijk geworden dat ook een wedstrijdbezoek in Sevilla aan te raden is. Het is vermakelijk, cultureel verantwoord (kom op, voetbal hoort toch bij Spanje) en goed voor je Spaanse informele communicatiegedrag.

Wil je meer informatie over Spaans leren in Spanje? Klik
hier.



Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?