Thursday, December 22, 2005

Schaatsen in Sevilla

Als je een jaar in Spanje verblijft, moet het raar lopen als je niet de feestdagen meemaakt.
Dus ook de kerstvakantie breng ik door in het warme zuiden. Voor mij geen geluier op een Spaans strand, maar nog meer Spaans leren in een klaslokaal van mijn talenschool.

En kerst vieren doe ik in Sevilla. En dat is best een beetje vreemd. Nu drie dagen voor Eerste Kerstdag zijn ze hier al aardig in de stemming. De kerstmarkt op het stadsplein bij de kathedraal doet een beetje ‘Weihnachts Duits’ aan, alleen ruik je hier de geur van verbrande kastanjes in plaats van de zoete lucht van Glühwein. Die kastanjes eten ze hier het hele jaar door. Minder stinkend en feestelijker zijn de kerststalletjes op het stadsplein, uit speakers galmende Spaanse kerstliedjes, verlichte straten en door de straat kuierende ‘Papa Noels’ (kerstmannen).

Slechts de temperatuur in de zon en de palmbomen, die niet ver van de kerstmarkt staan, doen je beseffen dat je in Spanje rondloopt. Maar deze week viel mijn mond open van verbazing. Al slenterend door de Sevilliaanse smalle straatjes, struikelde ik haast over de boarding van een schaatsbaan. Sorry… schaatsbaan? Jawel mensen, de wereld verandert:de aarde verhit, Chinezen eten bij McDonalds en Spanjaarden… Spanjaarden kunnen schaatsen!
Op twee kunstschaatsbanen op het belangrijkste plein van Sevilla schaatst jong en oud met vallen en opstaan op het ritme van Spaanse kerstklanken. Okee, kinderen kunnen het net wat soepeler dan volwassenen, maar het gehark van sommigen op glad ijs, de temperatuurmeter die 18 graden aangeeft en een paar prachtige palmbomen op de achtergrond, maken van dit alles een bijzonder spektakel.

Zal het Spaans ooit de Friese taal uit de schaatstempel Thialf verdringen? Hoewel ik op de tijdelijke Sevilliaanse schaatsbaan nog geen Fries en zelfs geen Nederlands heb gehoord, zal het in zo’n sneltreinvaart niet lopen. Maar schaatsende Spanjaarden, het blijft voorlopig een komisch gezicht.

Wil je meer informatie over Spaans leren in Spanje? Klik hier of vraag een brochure aan.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?