Monday, December 05, 2005

Learn Spanish in Spain. What did I learn in my first six weeks?
Spaans leren in Spanje. Wat leerde ik in mijn eerste zes weken?

(EN)
Mañana, mañana? No way! In six weeks I have learned a lot. That's what I found out as a complete beginner in Salamanca, the city where they speak the purest Spanish in the world and the place where I spend my first six weeks of my Spanish language course. But what do you learn in six weeks?

During my course I had two lessons per day. In Salamanca I took morning classes from 9:00 to 13:00, interrupted by a break of 30 minutes. In the café of the school I could recline a bit of all the studying, enjoy some tapas and coffee and chat with my fellow students.

But of course, in the lessons the focus was on the most important thing: learn Spanish. Because I was a complete beginner at the start of my course, I worked with the textbook 'Nivel incicial'. For every level, from beginner to superior, Don Quijote works with different books. So they offer tailor-made studying. Besides the different books, the teachers gave us extra study material on regular basis .

Learning Spanish is more than only rope learning vocabulary. On day one the main subjects were the pronunciation of the letters and the verbs in present time, but after six weeks I already knew a lot about the Spanish basic grammar. And that includes the presente, gerundio, imperfecto, indefinido en de imperativo. Sorry for that. This summary of words probably sounds very vague, but it means that you can talk in the present, past and imperative tenses. Besides, we also discussed a manner that lets you talk about cases in the future. Ok, my teachers told me this is a simple version, the more difficult one we get in our second book. With the knowledge of all those tenses, expressing yourself is getting more and more easy. Thanks to this I can practice my Spanish also very well outside the classroom, for example on the street, in shops or during intercambios.

The Spanish lessons fortunately do not only exist of grammar exercises. For example: I had to speak (most of the time short sentences), sometimes write a little story or read one. The study book of my school contains a mix of different exercises, so I could learn a lot of practical basics, like: counting, how to order a bread, how do you manage you get the right medicines at the pharmacy if you don’t feel well, etcetera, etcetera.

Very diverse and helpful were the listen-to-Spanish-‘canciones’ (songs) exercises. My teachers in Salamanca, Almudena and Maria, often brought their CDs and gave us the song texts, that we subsequently had to translate step by step. And of course, it was important to learn Spanish words on a regularly basis, but because during your in-country course you immerse yourself in the language and culture, your vocabulary grows rapidly.

So, after six weeks I have learned a lot. We almost discussed the complete book. Meanwhile, I study in Madrid and I’m attending the 10th week of my course. And yes, since last week I am not a beginner anymore and I work with the second book, according to the school a book for intermediate students. That means progression! But before I’ll reach that level, I have to study more. I’ll be an intermediate student when I finished the complete second book. I’ll go for it. Venga!

Do you want more information about learning Spanish in Spain? Click here or request a brochure .

(NL)
Niks mañana, mañana. In zes weken leer je behoorlijk veel. Dat ondervond ik als complete beginner in Salamanca, de stad waar ze het zuiverste Spaans ter wereld spreken én waar ik de eerste zes weken van mijn Spaanse cursus volgde. Maar wat leer je nu precies in zes weken?

Tijdens mijn intensieve cursus krijg ik twee lessen per dag. Ik had in Salamanca les van 9:00 tot 13:00 uur, die werd onderbroken door een pauze van een half uur. In Salamanca kon ik in het café van de school even bijkomen van al dat studeren, genieten van tapas en koffie en bijkletsen met mijn medestudenten.

Maar natuurlijk ligt in de les, ondanks de prettige sfeer en de vriendelijke docenten, de focus op het allerbelangrijkste: Spaans leren. Omdat ik bij aanvang van de taalcursus een complete beginner was, werkte ik met het boek ‘Nivel incicial’. Voor elk niveau, van beginner tot vergevorderd, beschikt Don Quijote over verschillende boeken. Maatwerk dus. Ook delen docenten regelmatig nuttig extra lesmateriaal uit.

Spaans leren is meer dan alleen maar woordjes in je hoofd prenten. Stonden op dag één de uitspraak van de verschillende letters en werkwoorden in de tegenwoordige tijd centraal, na zes weken beschikte ik al over zeer veel basiskennis van de grammatica. En dat is inclusief de presente, gerundio, imperfecto, indefinido en de imperativo. Sorry hoor, grote kans dat deze opsomming nogal vaag klinkt. Maar het komt erop neer dat ik onder meer kan praten over zaken in de tegenwoordige tijd, de verleden tijd en in de gebiedende wijs. Bovendien hebben we ook een manier behandeld hoe je kunt praten over zaken in de toekomst. Dit was volgens mijn docenten wel de simpele variant, de lastigere komt in boek twee. Met kennis van al deze tijden wordt jezelf verstaanbaar maken een stuk eenvoudiger. Zo kan ik ook buiten de les goed oefenen, bijvoorbeeld op straat, in winkels of tijdens intercambio’s

De Spaanse lessen bestaan gelukkig niet alleen maar uit grammatica-oefeningen. Zo moest ik bijvoorbeeld ook veel spreken (meestal korte zinnen), af en toe een stukje schrijven of een verhaal lezen. Het lesboek bevat een mix van oefeningen. Zo leerde ik al snel op speelse wijze een hoop praktische basiszaken, zoals: tellen, hoe bestel je een brood, stel je voelt je niet goed, hoe zorg je dat je bij de apotheek de juiste medicijnen krijgt en ga zo maar door...

Afwisselend en leerzaam was het luisteren naar Spaanse canciones (liedjes). Mijn docentes in Salamanca, Almudena en Maria namen regelmatig hun cd’s mee en deelden de songteksten uit, die we vervolgens stap voor stap vertaalden. En natuurlijk was het ook belangrijk om af en toe wat woorden te leren, maar omdat je dagelijks met Spaans bezig bent, breid je razendsnel je woordenschat uit.

Na zes weken heb ik dus veel geleerd. We hebben bijna het hele boek behandeld. Inmiddels studeer ik bij Don Quijote Madrid en zit ik in de tiende week van m’n cursus. En jawel, ik ben sinds vorige week het beginnersniveau ontstegen en beland in het tweede boek; volgens de school een boek voor half gevorderden. Jawel... prrrogressie!!! Maar voor we zover zijn, moet ik nog flink aan de studie. Half gevorderd ben ik pas als ik ook het tweede boek helemaal uit heb. Ik ga er voor! Venga!

Wil je meer informatie over Spaans leren in Spanje? Klik hier of vraag een brochure aan.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?