Wednesday, November 23, 2005

Mijn eerste zaterdag in Madrid: Real Madrid – FC Barcelona in de kroeg

(NL)
Nee, ik post hier nu even geen wild stapverhaal, want uitgaan, dat had ik afgelopen donderdag al gedaan. Verhalen over stappen volgen nog. Waarschijnlijk was ik nog gewend aan het studentenleven in Salamanca, waar dit natuurlijk dé avond is om het nachtleven in te duiken.

Maar goed. Mijn eerste Madrileense zaterdag. Overdag ben ik met een klasgenoot naar Segovia geweest, een stad op 1,5 uur reizen van Madrid. Natuurlijk klinkt het een beetje vreemd om in je eerste weekend meteen Madrid te ontvluchten. Het zou een goede gelegenheid zijn om even de toeristische highlights onder de loep te nemen. Maar aangezien ik die twee jaar geleden tijdens een stedentrip al van dichtbij heb gezien, liet ik mezelf toe Madrid voor een paar uur te verlaten. Meer over Segovia valt te lezen in een nog volgende post.

‘s Avonds stond de topper Real Madrid - FC Barcelona op het programma. Helaas, die wedstrijd was al lang en breed uitverkocht en in kaarten van de zwarte markt had ik weinig vertrouwen (en ik had geen zin om er meer dan 250 euro voor neer te tellen, kom op, ik ben een Hollander). Het werd dus een wedstrijdje kijken in een Madrileense bar. Erg leuk. Zitplaatsen vooraan, een joekel van een haarscherp flatscreen, tapas en een goede bierkaart. En het allermooiste: luidruchtige Madrileense voetbalfans. Bien!

Bij binnenkomst had ik me voorgenomen om niet te laten blijken dat mijn voorkeur bij de Catalaanse club ligt. Dit omdat ik mijn jaar in Spanje graag wil volmaken. Laat ik dat nou niet in mijn tweede maand al verpesten. En daarna wil ik ook nog wel van het leven kunnen genieten.

Barcelona domineerde de wedstrijd en speelde bij vlagen fenomenaal. Ze wonnen dan ook dik verdiend met 3-0. In de bar viel ik bij het eerste doelpunt bijna om van verbazing. Supporters in het gedeelte waar ik zat, scheldden er op los. De ‘joders’ (Spaans voor verdomme; spreek uit:gggoder!) vlogen door de tent heen. Heel begrijpelijk. Maar aan de andere kant van de bar barstte een feestje los. Dit bleken supporters van Atletico Madrid te zijn. Heerlijk die rivaliteit. Maar net als in het stadion, was er in de bar van Madrileense kant een beschaafd applaus voor het onaantastbare Barça waar te nemen. Om kippenvel van te krijgen.

Would you like to receive more information about learning Spanish in Spain?
Click here.

Wil je meer informatie over Spaans leren in Spanje?
Klik hier.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?