Wednesday, November 02, 2005

Graduated and then? To Spain!
Afgestudeerd en dan? Naar Spanje!

(EN)
Thank you for reading my first post on my weblog. Here I keep you informed about my experiences in Spain.

Now I am in my second week of my ‘Year in Spain’ and I decided to start my own blog. Besides I like to share my experiences with interested people and I want to inform you about how to learn Spanish, I’d like to try to be helpful to graduating students who are in the middle of their decision-making proces about what to do after their study.

A difficult choice, I discovered last year by my self. Do I want to study some more, isn’t it time for gathering some experience in another country or is job hunting in my own country the best option. For about a year – thank God not continuously - I’ve been thinking about these three options and before I was aware of it, I already had my diploma in the pocket. When by that time I still didn’t know what to do, it began irritating me a bit.

When I was relaxing on a beach during this summer and enjoyed my refreshing Corona, I made my decision. I chose to combine the three mentioned options. I always wanted to travel abroad for a longer time than what is standard for a holiday. What also played a huge roll in my decision process, was the fact I wanted to gather experience and learn something that I can use in the future. There will be no backpacking and sheep shering in Australia for me (which perhaps might be very interesting). No, I decided to move to sunny Spain. For a year to be exact. Why Spain? Well, it is a great country to stay. Just behold the interesting history, the rich culture and the agreeable weather conditions.

So, it’s Spain and her I am. Since October and in Salamanca to be exactly. As I already said, I want to find a job somewhere in Spain, preferably one in communication, which my course of study was about. So it is really important that I achieve a proper level of the Spanish language, and that will be a real challenge for me. Just like Manuel, the Spanish waiter of the famous British television series ‘Fawlty Towers’, I also can say: ‘I know nothing’. Before the start of my first lesson at the beginning of October, I didn’t speak a word of Spanish.

That’s why I decided to study Spanish in Spain for a while. I want to write Spanish with no mistakes, but before I reach that level, it’s important to understand and speak this language. At the moment I’ve got four weeks of studying Spanish behind me and I am making progress. I will be staying in Salamanca for six weeks and afterwards I will study in Madrid for another two weeks. And then? Well, I do not know yet. I will have a look later on.

How this will go on, what my experiences are and information about studying Spanish, you can read in my following posts.

(NL)
Leuk dat je mijn eerste post op m’n weblog hebt aangeklikt. Hier hou ik je op de hoogte van mijn ervaringen in Spanje.

Nu begin november ben ik beland in de vijfde week van mijn 'Jaartje Spanje' en ik heb besloten om een eigen blog te starten. Naast dat ik het leuk vind om mijn ervaringen met anderen te delen en ik je wil informeren over Spaans leren, probeer ik een poging te wagen om afstuderende studenten ondersteuning te bieden bij het keuzeproces dat volgt na het behalen van hun diploma.

Een lastige keuze. Dat ondervond ik het afgelopen jaar zelf. Wil ik na mijn opleiding Communicatie nog een opleiding volgen, wordt het niet eens tijd voor avontuur in het buitenland, of ga ik op banenjacht en voor 40 uur per week aan de slag in mijn eigen kikkerlandje? Ongeveer een jaar heb ik nagedacht - gelukkig niet continu - over deze opties. En voor ik het wist had ik mijn diploma in de pocket. Toen ik het tegen die tijd nog niet wist, begon me dit toch lichtelijk te irriteren.

Toen ik deze zomer op een ligbed aan de Nederlandse kust lag te genieten van een verfrissend Coronaatje, hakte ik de knoop door. Ik koos er voor de drie eerder genoemde opties - werken, reizen en leren - te combineren. Ik wilde altijd al naar het buitenland, en wel voor een langere periode dan gebruikelijk is voor een reguliere vakantie. Wat ook een grote rol speelde bij mijn beslissing, was dat ik werkervaring op wil doen en iets wil leren waar ik ook in de toekomst wat aan heb. Dus geen backpacken en schapen scheren in Australië voor mij (wat misschien wel heel erg interessant kan zijn). Nee, ik heb besloten om af te reizen naar het zonnige Spanje. Voor een jaar om precies te zijn. Waarom Spanje? Nou, ik vind het een fantastisch land om in te verblijven. Kijk maar naar de interessante historie, de rijke cultuur en de aangename weersomstandigheden.

Spanje dus. En daar zit ik nu dan ook. Sinds oktober en in Salamanca om precies te zijn. Ik wil hier zoals gezegd een baan vinden. Bij voorkeur één in de communicatiebranche. Het is dus erg belangrijk dat ik de Spaanse taal goed beheers. En dat wordt nog een flinke uitdaging. Zoals de Spaanse ober ‘Manuel’ uit de beroemde Britse tv-serie ‘Fawlty Towers’ het zo mooi kan zeggen: ‘I know nothing’. Voor mijn eerste les begin oktober, sprak ik geen woord Spaans.

Vandaar heb ik besloten om voor een behoorlijke tijd een cursus Spaans te volgen. Die volg ik bij Don Quijote. Ik wil foutloos Spaans kunnen schrijven, maar voordat ik zover ben, is het van belang om het te snappen en te spreken. Ik heb nu ruim vier weken Spaans leren achter de rug en maak progressie. Voorlopig heb ik geboekt voor eerst zes weken Salamanca en vervolgens twee weken Madrid. In welke stad ik daarna mijn studie ga voortzetten, zie ik na die acht weken wel.

Hoe dit allemaal verloopt, wat ik hier allemaal beleef en informatie over Spaans studeren, kun je lezen in mijn volgende posts.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?